tirsdag 25. januar 2011

Hvem tror du du er?

NRK sender for tiden programmet "Hvem tror du at du er?".
Kjente personer søker etter sine røtter, og lar seerne få være med på ferden. Da serien gikk i USA og i Storbritannia, økte interessen for slektsforskning, og med norske folketellinger og kirkebøker tilgjenglig, vil det være mulig også for NRKs publikum å finne en oldefar eller tippoldemor på internett. Med i serien er Bjarne Brøndbo, Christian Ringnes, Benedicte Adrian, Mari Maurstad, Unni Lindell, Kåre Willoch, Petter Schjerven og Kristin Krohn Devold.


Lettlurt som jeg er, fant jeg ut at slektsforskning jo egentlig er ganske gøy - ikke minst siden vi har en del av familien vi vet alt for lite om.
Så dermed laget jeg meg en profil på Geni.com, og satte i gang.
I skrivende stund ser slektstreet mitt slik ut, om lenken virker:





I jakten på slektninger, ramlet jeg over en forespørsel en bekjent av min tante hadde lagt ut på slektsforskning.no. Vi vet nemlig veldig lite om familien til morfar, men i løpet av et døgn hadde to drevne damer klart å finne en hel masse greier om faren til morfar og slekten hans! Jeg er har stjålet rått og kopiert inn i slektstreet mitt på Geni, selvsagt, og delt med familien. Ikke minst skal det bli gøy å få lagt inn alt vi vet om pappa/farfars familie og mamma/mormors familie. Der er det nemlig gjort et godt stykke arbeid tidligere.

Ingen kommentarer: