tirsdag 29. mars 2016

Bokashi-kompost

Like før påske (godt planlagt ...) fikk jeg leveranse fra Bokashi Norge og da var det jo bare å hive seg ut i det!

https://www.instagram.com/p/BC6H0-ZmmB7/

Bokashi-kompostering er kort fortalt en ganske lavterskel måte å kompostere på, og som fungerer like fint i leilighet i byen som i hage på landet.
Det fine, ja kanskje det aller beste er at det er en relativt rimelig form for kompostering, et start-kit + koster 1400,- kroner og da har man alt man trenger for et halvt år inkl. strø.
Og går det til helsikes har jeg to fine bøtter med tappekran. Skal alltids få bruk for noe slikt.

Bokashi er egentlig fermentering, og man har da altså en bøtte, gjerne med tappekran for å kunne fjerne væsken, som man hiver alt (bortsett fra suppe) i og så et lag med strø og voila! Når bøtten er full skal den stå i fjorten dagers tid før det kan blandes rett i jorden. Det er ikke noe vending av kompost og passe på temperatur, ei heller ut på tur i sidelengs orkan for å hive noe i kompostbingen på tomtegrensen. Jeg hadde bøtten på kjøkkenet den første tiden (den har lokk, må vite, og det lukter uansett bare svakt gjær/øl/et eller annet) før jeg fant en bedre plass til den på vaskerommet. Den liker å være i romtemperatur, og siden man uansett ikke bør åpne den mer enn en gang i døgnet (hindre tilføresel av luft er en del av dealen) så spiller det jo ingen rolle om jeg må gå noen meter med matavfallet. Jeg har en liten boks, pepperkakedeigboks faktisk, som jeg fyller med matrester og når den er full tar jeg den med ned og fyller på bøtten.
Etter 3-5 dager skal man tappe væske av bøtten, dette tok litt lenger tid første gangen, og den kan man bruke som avløpsåpner eller som gjødsel til hagen (i uttynnet versjon, vel og merke). Første dæsjen gikk i do, den tappet jeg nemlig rett etter at vi kom fra påskeferie.
Det var den sidelengse orkanen, gitt.

Uansett; man kan lese mer om dette på sidene til Bokashi Norge, eller google det. Eller sjekke Pinterest.
Vi har knapt fått fylt opp 1/2, 3/4-del av bøtte nummer 1 så det blir spennende å se hvordan det går!

Ingen kommentarer: